Shanti élesebb lett

Újdonsült német barátaink látogattak szerdán Agárdra. A Facebook kielzugvogel oldalának alapítója, Christian Huber szüleit láthattuk vendégül néhány órára, akik – mint kiderült – Németországban ismert és eredményes versenyzők ebben a remek hajóosztályban. Kétszáz kilométert autóztak, hogy megnézzék a Shantit, és segítsenek beállítani, hogy gyorsabb legyen.

Az első pillanatban levetté k, és számunkra is kiderült az elmondásukból, hogy Shanti minden bizonnyal oktatóhajóként szolgált, kiellel és sverttel is használhatták, ezért a hosszú svertnyílás. A hajót 20-25 évesnek tudtuk, Alfons szerint legalább harminc, viszont elégeddnek tűnt az állapotával.

Amivel nem volt az, az az árboc beállítása. Valamennyi vantnin hosszas dolgoztunk, hogy legalább megközelítőleg megfeleljen az osztályelőírásnak, és láss csodát, a grósz egész jól állt, pedig az első felhúzás óta azon tanakodtunk, vajon mit kellene csinálni, hogy a ráncok eltűnjenek.

A trimmelés után a próbakör következett, amit Alfons-zal kettesben tettünk meg. Addigra szép szelünk lett, a Velencei tónál uralkodó északi irányból, vagyis épp szemben fújt. Ez és a következő nagyjából egy óra volt a nap fénypontja. Kiderült először is, hogy milyen könnyedén áll ki a kikötőből az, aki tapasztalt kormányos kielzugvogelen. Az is – amit azért eddig is éreztünk – a Shanti remekül reagál a kormányzásra, jól megindul a legkisebb szélben is

Kikarcoltunk a tóra, és éles menetben vágtatni kezdtünk. Koros ugyan a hajó, messze nem olyan könnyű és éles, mint a versenbyhajüik, de elégdettnek tűnt. Egy gyors forduló után némi raumos menet, majd egy kevés éles futás és ismét raumban a kikötőöböl felé vettük az irányt. Az öbölben egy példás halzolás után álltunk be a heyünkre, mintha csak egy autóval parkolna be az emeber 🙂

Gyorsan, mosolyogva búcsúztak, a júliusi viszontlátásról egyeztettünk, ileltve egy Pünkösd körüli meghívásról, hogy sms-ben, emailben tartjuk a kapcsoaltot.

Miután elhajtottak, Andrással és Ferivel még nekiindultunk, egy óránk maradt, hogy vitorlázzunk egyet, a folyamatosan frissülő, igaz forgolódó szélben. Urasan elrúgtuk a partot, félszélben kihúztunk a boxok közül,  majd két takkváltás a kikötőijáratig és már kint voltunk a nyítl vízen.

Addigra a szél hullámokat is korbácsiolt, és a nádas után, a pályán kis fehér habok is megjeneltek. Erős hármas, András szerint uinkáb négyes szél fújt. Préseltünk Gárdony felé, sportos menetben, miközben a hullámokról be-becsapott a vízpermet a hajóba. András és Feri készült is, rajtuk vízhatlan nadrág volt, én viszont szép lassan minden oldalról eláztam, mert természetesen a dzsekim is a kocsiban pihent. Nem vittünk gps-t, ezért nem tudjuk a sebességünket, de elég jó tempóban húztunk a strant előtt. Majd egy hetyke fordulóval vízközép felé vettük az irányt, megcélozva Pákozdot. Jót tett a hajónak, hogy Alfons hátra húzta teljesen a kielt. Egészen élesen haladtunk, majd ejtettünk a kikötő felé, mert nemcsak mi, az udő is repült. Raumba fordulva, sikláshatáron hajóztunk 🙂

Az elmúlt kélt alkalom evezős, cirkálós, aggódós kínlódásai miatt kellett a sikerélmény, ezért átvettem Andrástól a kormányt, hátha sikerül legalább félig megismételni Alfons beállását. Raumban értünk a kikötőöbölbe, egy gyors halzolás után újabb takkon haladtunk a boxutcáig, majd újabb halzolással célba vettük a helyünket. Óriási szerencsém volt, hogy épp széllel szemben kellett beállnunk, ezért ahogyan Alfonstól tanultam, egészen a boxig futtatttuk a hajót, ahol egy hirtelen fordulással, kiengedve a vitorlákat, lobogtatva megálltunk.

Köszönjük Alfons a leckét, és a beállítást. A Shanti határozottan élesebb lett, stabilabb és kiegyensúlyozottabb.

Szombaton hosszabb trára készülünk, akár a háziversenyre is bevezeünk, de lehet, nhogy csak örömvitorlázunk az északi partig. Megnézzük van-e élet a nádason túl… 🙂