A csillagászati ősz első délutánja Agárdon

Mennyivel jobb érzés vitorlásbatyuval dolgozni menni péntek reggel fél7-kor azzal a tudattal, hogy munka után irány a Velencei-tó. Délelőtt örömel nyugtáztam az ablakon kinézve, hogy a közelben álló jegenye egyre élénkebben susog. 1 óra után pár perccel azonban magam mögött hagytam az irodát és találkoztam Richárddal, aki egy hajnalos műszakot maga mögött tudva türelmesen várakozott.

Egy kis kitérővel a bank és a posta felé elindultunk Agárdra. Útközben a szélzsákok mintaszerűen mutatták a kifújt szelet, ami a kikötőben is változalan erővel fújt.

Átöltözés, leponyvázás, szendvicsevés, latniszerelés, téblábolás – hogy fussunk ki. Az egyik szomszéd bácsi is tanácstalanul jött-ment, hogy ő bizony ilyen szélben nem indul neki egyedül. Na de mi ketten voltunk és a csendesedni nem akaró – mentségére legyen – északi szél ellenére felkészítettük a hajót, kifutási tervet készítettünk és elindultunk. Felhúztuk mind a két vitorlát. A génua sok lett volna a viharfock kevés, úgyhogy a normál fockvitorlánál maradtunk.

Richárd ellökte a hajót és szépen megindultunk hátrafele. Amint elhagytuk a boxot behúztam a shottot és egy határozott ejtéssel kifelé vettük az irányt egészen a sétahajókig. Majd egy határozott fordulás a kőszórás felé, újabb 2 fordulás és a piros kikötőoszlop mellett kihúztunk a medencéből. Jól jött, hogy mindkét vitorlát felhúztuk, nagy segítséget jelentett a  kikötőből való kijövetelnél, éppen úgy, mint Richárd vezényszavai, aminek segítségével tudtam határozottan, lendületvesztés nélkül kimanőverezni Shantit. 🙂

A zökkenőmentes kijövetel után továbbra is én maradtam a kormánynál és lendületesen haladtunk a szeles, hullámos, itt-ott kicsit tarajosodó tavon a szabadstrand felé. Onnan visszafordultunk a VVSI felé. Rápillantva a GPS-re 6 csomóval haladtunk, bevallom balcsapáson bicepszpróbáló volt a shottot tartani bal kézzel 🙂 Befújásokból sem volt hiány úgyhogy nemegyszer megszakítva a beszélgetést gyorsan reagáltunk egy-egy ejtéssel vagy vitorlakiengedéssel. Közben jöttek ki a kikötőből sporttársak svertes hajóval talpig mentőmellényben. Egy pillanatra megfordult bennünk, hogy fel kéne venni – de azt hiszem  többet ártottunk volna, ha nekiállunk öltözködni eldobva a kormányt és a köteleket. Durván félidőben aztán cseréltünk, Richárd ült a kormányhoz. Próbálgattuk vajon meddig lehet dönteni a hajót. Sikerült az oldalát szépen lemosni a hűs habokban egészen a dörzslécig. Megdőlt helyzetben is gyönyörűen, stabilan futott Shanti, öröm volt nézni illetve élvezet volt a fedélzetén lenni.

A Nap még melegen sütött, de erőnket már kivette a friss levegő és az erős szél, illetve későre járt az idő, úgyhogy a kikötő felé vettük  az irányt, pedig maradtunk volna még – de hát mikor nincs ez így? 🙂

Hátszélben jobb csapáson egyenesen behajóztunk a kikötőbe, a fock behúzókötelét közben elengedtem. Lobogott, majd beesett a sarka, átjött balcsapásra, miközben a nagyvitorla behúzókötele feszes maradt jobbcsapáson. Kicsit tartottam a fockshottot, úgyhogy pár hajóhosszt pillangózva tettünk meg a medencében. Majd Richárd határozottan befordult a helyünk irányába én pedig előrementem. Az 5 csomóval száguldó hajó kilobogtatás után 2 mp-en belül a box háromnegyedénél határozottan megállt. Kiléptem, kihúztam és lekötöttük a hajót.

Elégedetten néztünk össze, ma is ügyesen manővereztünk a hajóval. Megint bebizonyosodott, hogy Shanti milyen gyorsan megindul amint szelet fog és milyen gyorsan megáll kilobogtatás után.

Csokievés, leponyvázás, kötélrend. Azt hiszem megtanultam üzembiztosan összeszedni a köteleket, Richárd pedig szép farkascsatokkal rögzítette a hajót. Kellemes délután volt, napsütéssel, sportos széllel, szép manőverekkel. Köszönöm.